En välklädd höst


 
 Foto: Jesse Laitinen. Styling: Linn Hägglund.

Foto: Jesse Laitinen. Styling: Linn Hägglund.

 
 

Röda accenter, rutiga kostymer och kamelfärgade rockar. I Sturegallerian inleds en modehöst som är allt annat än slätstruken.


SVENSKARNAS MODERIKTIGA UNIFORM har länge varit neutral i paletten och rak i siluetten. Men de senaste säsongerna verkar både modehusen och konsumenterna ha blivit bättre på att ta ut svängarna med både färger och mönster.

  Elin Alemdar  Foto: Linda Alfvegren

Elin Alemdar Foto: Linda Alfvegren

– Jag tror att utvecklingen beror på digitaliseringen, tack vare den ligger hela världen inom räckhåll. Man behöver inte åka till Paris för att shoppa favoritmärket, du kan i princip köpa allting online. Det är hur enkelt som helst att inspireras av street style från Tokyo och Milano, då omvärderas begreppet ’svenskt mode’ ganska snabbt. Det blir mer intressant att sätta en personlig touch på sin look och vi märker att våra kunderna runt Stureplan har blivit mer livfulla i sitt sätt att klä sig, säger Elin Alemdar som är grundare och chefsdesigner på svenska Stylein.

Styleins stilfilosofi kretsar kring skandinavisk minimalism, med en sensuell dekadens.

– Vi älskar att tänka långsiktigt. Jag vill att våra kunder ska investera i plagg som håller längre än trenderna. Det är våra garderobsklassiker som är själva stommen och som sedan gör utrymme för någonting mer – att sätta en personlig spinn med vintage-accessoarer, smycken, läppstift eller en stor personlighet, säger Elin och fortsätter.

– Jag är superstolt över att vi har en så bred målgrupp när det kommer till ålder, vi är inte på något sätt exkluderande. I Sturegallerian träffar vi allt från erfarna yrkeskvinnor som letar efter en ny kostym till yngre och trendigare tjejer som stylar samma plagg på ett annorlunda sätt.

 
 

“Jag vill att våra kunder ska investera i plagg som håller längre än trenderna.”

Elin Alemdar, grundare av Stylein

 
 

Butiken i Sturegallerian är märkets enda och fyller en viktig funktion.

– Den fungerar som en förlängd arm till vår onlineförsäljning, många tittar på nätet men vill känna på och prova kläderna innan de slår till. Det finns en spännande mix i de här kvarteren, många stockholmare passerar genom Sturegallerian dagligen och det känns som en självklar plats för oss att finnas på.

Inför hösten har Stylein satsat på stickade plagg av mjukaste alpacka, rutiga kostymer och kamel som accentfärg. Deras hellånga statement-rock Williams har också blivit lite av en klassiker.

– Nu i oktober släpper vi en pre-spring-kollektion, som bland annat innehåller en samling härliga festplagg där vi har jobbat med en jättefin frans. Känslan är lite 50-talets Charleston och vi kommer att se mycket fransiga jackor, kjolar och väskor. Perfekt för alla fester längre fram i vinter.


Den här texten publicerades ursprungligen i SvD Perfect Guide 29/9-2018